Bezpieczne zakupy w sieci

unsplash_3

Święta i początek roku oraz związane z nimi promocje kuszą nas i zachęcają do wzmożonych zakupów. Jak w e-zakupowym szale nie zapłacić za promocje więcej niż możemy się spodziewać?

Z zakupami przez Internet wiąże się o wiele więcej niebezpieczeństw niż z tradycyjnymi zakupami. Fakt, że nie mamy bezpośredniego dostępu do towaru – nie możemy go dotknąć, obejrzeć czy przymierzyć ubrań to główny powód zniechęcający wielu do takiej formy zakupów. Obawa kradzieży lub wyłudzenia również nie pozostają bez znaczenia. Zachowanie odpowiednich środków bezpieczeństwa znacznie zmniejszy ryzyko nieudanych zakupów.

Przygotuj się do zakupów
Należy zadbać o odpowiednie przygotowanie środowiska „zakupowej pracy”. Przede wszystkim komputer powinien być zaopatrzony w oprogramowanie antywirusowe z aktualną bazą wirusów. System operacyjny oraz przeglądarka internetowa powinny zostać zaktualizowane do najnowszej dostępnej wersji. Najlepiej do zakupów oraz operacji bankowości internetowej wykorzystywać oddzielną przeglądarkę dedykowaną wyłącznie do tego celu. Wykorzystujmy oferowany przez większość nowoczesnych przeglądarek tryb prywatności, umożliwiający przeglądanie Internetu bez pozostawiania na komputerze żadnych śladów.

W trosce o swoje dane
Jednak zawsze najlepszym zabezpieczeniem jest przezorność użytkowników. Przed zakupem powinniśmy sprawdzić kilka szczegółów. Strony sklepów internetowych powinny posiadać certyfikat cyfrowy potwierdzający ich tożsamość oraz umożliwiający szyfrowanie transmisji. Jeżeli certyfikat posiadany przez stronę został wydany przez zaufane centrum certyfikacji możemy być pewni, że strona, jest tą za którą się podaje. Dane przesyłane przez Internet są dostępne publicznie, warto więc sprawdzić czy podane przez nas informacje zostaną zaszyfrowane przed transmisją. Jeżeli adres strony na której wprowadzamy dane rozpoczyna się od „https://” możemy być spokojni ponieważ nasze dane będą niedostępne dla osób nieuprawnionych.

Kim jest druga strona
Przed wysłaniem danych, czy zrobieniem zakupów warto sprawdzić kim jest „druga strona”. Koniecznie należy przeczytać dokładnie regulamin sklepu, ponieważ warto wiedzieć na jakie warunki współpracy się zgadzamy. Jeżeli mamy do czynienia z przedsiębiorstwem na stronie powinny znaleźć się informacje o numerze KRS. Na stronie http://www.krs-online.com.pl możemy sprawdzić np. czy przedsiębiorstwo nie jest w stanie likwidacji, co mogłoby skutkować problemami z naprawami gwarancyjnymi.

Uwaga na podejrzane promocje
Warto porównać ceny u konkurencji. Nadzwyczajne promocje zawsze powinny wzbudzać nasze podejrzenia – sklepy nie pracują przecież charytatywnie. Najczęściej oszuści kuszą promocjami, które mają się zakończyć lada chwila, a kiedy klient zaczyna pytać o szczegóły dotyczące towaru udzielają jedynie ogólnych i wymijających odpowiedzi lub nie odpowiadają w ogóle. Jeżeli coś budzi nasze podejrzenia, sprawdźmy co wyszukiwarki internetowe są w stanie „powiedzieć” o sprzedającym i nie obawiajmy się zadawać pytań samemu sprzedającemu.

Gdy już kupisz
Zakup nie oznacza, że klamka zapadła. Większość klientów sklepów internetowych nie zna, niestety, swoich praw. Dostarczoną przesyłkę należy dokładnie obejrzeć w obecności kuriera. Uszkodzonej paczki możemy nie przyjąć, a od sprzedawcy żądać satysfakcjonującego nas rozwiązania sprawy. Kiedy spodziewamy się przesyłki zawierającej towary łatwo ulegające uszkodzeniu, nawet jeżeli paczka nie jest uszkodzona, powinniśmy otworzyć ją w obecności kuriera i sprawdzić czy zawartość paczki nie jest uszkodzona.

Możesz zmienić zdanie
Kupując przez Internet mamy prawo zmienić zdanie co do zakupu. Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.) gwarantuje nam prawo do wycofania się z zakupu towaru przez internet w ciągu 10 dni od zakupu, bez podawania przyczyny. Jedynym warunkiem jest nie naruszenie oryginalnego opakowania. Nawet po otwarciu opakowania możemy w niektórych przypadkach odzyskać utracone pieniądze. Jeżeli stwierdzimy, że dostarczony towar jest niezgodny z umową mamy prawo go zwrócić. Niestety wiąże się to z koniecznością poniesienia przez nas kosztów przesłania wadliwego towaru do sprzedawcy, ale dosyć często stanowi to niewielki koszt w porównaniu z ceną towaru.

Konrad Pietrzak
fot. unsplash.com

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.6/10 (5 votes cast)
Bezpieczne zakupy w sieci, 7.6 out of 10 based on 5 ratings

Powiązane wpisy

*

*

Przed dodaniem komentarza, proszę rozwiązać działanie:

1+2=

Top