Co znaczą te lampki?

kontrolki

W nowoczesnych samochodach na tablicy wskaźników jest wiele rozmaitych lampek. Nie można tracić czujności, bo niektórych z nich naprawdę nie wolno zignorować. Przypominamy te najważniejsze.

Lampka kontrolna układu hamulcowego
Jeśli hamulec ręczny nie jest zaciągnięty, jej zapalenie się oznacza zbyt niski poziom płynu w układzie hamulcowym lub awarię hamulców (nadmierne zużycie okładzin ciernych, usterki elektroniki). Może też świecić się razem z lampką ABS-u. Należy zatrzymać auto w bezpiecznym miejscu, w razie potrzeby uzupełnić poziom płynu w układzie i skontrolować pracę hamulców. Jeśli działają, trzeba – zachowując szczególną ostrożność – pojechać do warsztatu w celu ich dokładnego sprawdzenia. Jeśli nie – wezwać pomoc drogową.

Lampka kontrolna układu chłodzenia
Zapala się, gdy poziom płynu w układzie chłodzenia jest zbyt niski lub temperatura płynu jest zbyt wysoka. Zignorowanie ostrzeżenia grozi przegrzaniem silnika i drogimi naprawami (np. wymiana uszczelki pod głowicą). Należy natychmiast zatrzymać silnik i – po jego przestudzeniu! – uzupełnić poziom płynu w układzie chłodzenia. Trzeba też ustalić przyczynę wycieku płynu.

Niewłaściwe ciśnienie oleju silnikowego
Lampka świeci, gdy ciśnienie w układzie smarowania jest zbyt niskie. Należy natychmiast wyłączyć silnik i po odczekaniu kilku minut sprawdzić poziom oleju. Jeśli po dolaniu oleju i uruchomieniu silnika lampka nie zgaśnie, nie wolno kontynuować jazdy, gdyż grozi to zniszczeniem jednostki napędowej!

Lampka ostrzegawcza braku ładowania
Powinna zgasnąć w chwilę po uruchomieniu silnika. Zapalenie się podczas jazdy oznacza awarię alternatora lub układu ładowania baterii. Należy wyłączyć wszelkie zbędne odbiorniki prądu i pojechać do najbliższego elektryka samochodowego.

Lampka sygnalizacyjna układu ESP
Miganie sygnalizuje działanie układu ESP. Świecenie – jego wyłączenie lub awarię (czasem także awarię systemu ABS). Jeśli układu ESP nie można włączyć, trzeba odpowiednio zmienić sposób jazdy (noga z gazu!) i szybko naprawić usterkę.

Lampka ostrzegawcza układu ABS
Sygnalizuje uszkodzenie układu antypoślizgowego ABS (a w wielu autach także układu wspomagania hamowania awaryjnego). Należy zachować ostrożność podczas jazdy i możliwie szybko usunąć usterkę. Jeżeli jednocześnie świeci lampka kontrolna układu hamulcowego, do warsztatu trzeba jechać natychmiast!

Wskaźnik zużycia okładzin hamulcowych
Zapalenie się sygnalizuje, że jedna z okładzin ciernych znajduje się w stanie bliskim krańcowemu zużyciu (uwaga – w wielu autach kontrolowane są tylko hamulce przedniej osi). Należy jak najszybciej wykonać przegląd układu hamulcowego.

Lampka kontrolna świec żarowych
Świecenie oznacza działanie układu wstępnego podgrzewania silnika dieslowskiego. Motor należy uruchamiać po zgaśnięciu tej lampki. W niektórych autach jej zapalenie się podczas jazdy oznacza awarię układu sterowania pracą silnika.

Lampka sygnalizacyjna usterki napędu
Zapalenie się oznacza awarię elektroniki sterującej pracą silnika lub układu wydechowego (sonda lambda), a w niektórych autach – także sterownika skrzyni biegów. Należy jak najszybciej udać się do serwisu w celu znalezienia i usunięcia usterki.

Lampka kontrolna filtra cząstek stałych
Oznacza, że filtr cząstek stałych jest bliski zatkania. Należy wykonać procedurę opisaną w instrukcji obsługi auta. Jeśli to nie pomoże, trzeba jechać do serwisu.

Nagromadzenie rozmaitych lampek na tablicach wskaźników współczesnych aut powoduje, że często jesteśmy skłonni lekceważyć ich światło. To błąd – niektórych lampek naprawdę nie wolno ignorować. Sygnalizują one usterki samochodu, które mogą mieć wpływ na nasze bezpieczeństwo lub – jeśli nie zostaną szybko usunięte – grożą bardzo kosztownymi naprawami.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/10 (27 votes cast)
Co znaczą te lampki?, 6.0 out of 10 based on 27 ratings

Powiązane wpisy

16 Komentarzy

  1. allina said:

    Szkoda, że nie jest to objaśnione na obrazku, schemacie. Skąd mam wiedzieć która to Lampka kontrolna filtra cząstek stałych

  2. Kasia said:

    bardzo dobre podejście,dlatego już przyszłym kierowcom pokazujemy w samochodzie jakie są kontrolki i do czego służą,KASIA instruktor nauki jazdy:)

  3. Marceli said:

    Informacja z tytułu zachęcająca lecz bez przykładowych zdjęć lub piktogramów kompletnie bez użyteczna. Pozdrawiam autora informacji.

  4. Myslacy said:

    Aha, więc lampka ostrzegawcza braku ładowania oznacz brak łądowania? Fantastycznie wreszcie się dowiedziałem. Natomiast lampka „Niewłaściwe ciśnienie oleju silnikowego” oznacza… no kto zgadnie ? Tak! Oznacza niewłaściwe ciśnienie oleju silnikowego! Ale najbardziej zaskoczyła mnie lampka „Wskaźnik zużycia okładzin hamulcowych”. Nigdy bym się nie spodziewał że oznacza ona zużycie okładzin hamulcowych…. Ludzie piszcie z głową. Artykuł tytułem wyraźnie wskazuje „lampki” więc należy obrazowo pokazać tą lampkę!

  5. Paweł said:

    większość tych lampek jest raczej oczywistych, chociaż może tylko mi się tak wydaje :-) A i tak najważniejsze aby pilnować oleju, chłodzenia i hamulca, no i paliwa w zbiorniku :-)

  6. Graża said:

    może i laickie, ale bardzo praktyczne. CZęsto się zastanawiam co właśnie wyświetliło mi się tam przy prędkościomierzu :-)

  7. Dorota said:

    Nie wyświetla mi się lampka sygnalizująca zmianę oleju (wiem, że jest to już konieczne w moim samochodzie). Czy oznacza to, że jest problem z jakimś czujnikiem, czy przepalona lampka? Ktoś wie?

    • Dejmon said:

      Doroto, lampka ciśnienia oleju (jak sama nazwa wskazuje) zapala się, gdy ciśnienie oleju jest zbyt niskie. W większości przypadków oznacza to konieczność uzupełnienia oleju w silniku – nawet w najnowocześniejszych silnikach występuje utrata oleju.

      Okresowa wymiana oleju to zupełnie co innego – może być go odpowiednia ilość oraz odpowiednie ciśnienie, ale wymienia się go ze względu na zanieczyszczenia powodowane przez eksploatację. Szczegółowe dane dotyczące przebiegu, po którym należy wymienić olej (i filtr oleju) określa producent samochodu.

  8. To ja twój samochód said:

    Sama z siebie świecić się nie będzie. Olej jak i inne mat eksploatacyjne wymieniamy zgodnie z zaleceniami prod. Dla każdego samochodu jest to indywidualne. Może być to 10, 15, 20,…tys kilometrów.
    Trzeba sprawdzić co do modelu i silnika.
    Poza olejem trzeba koniecznie zmienić filtr oleju

*

*

Przed dodaniem komentarza, proszę rozwiązać działanie:

2+2=

Top