Demencja – coraz większy problem

Demencja

W miarę starzenia się społeczeństwa i wzrostu średniej długości życia, choroba Alzheimera i inne formy demencji będą coraz bardziej powszechne. Nie ma na nie jeszcze lekarstwa, ale jest kilka sposobów, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na demencję.

Według szacunków naukowców, w wyniku rosnącej średniej długości życia liczba przypadków demencji na świecie potroi się z 36 mln obecnie do ponad 115 mln w 2050 r. W społeczeństwach starzejących się, jak Europa i Chiny, liczba przypadków wzrośnie dramatycznie, stanowiąc dodatkowe obciążenie dla systemów opieki zdrowotnej finansowanych przez coraz mniejszą populację osób w wieku produkcyjnym.

Dłuższe życie to większe prawdopodobieństwo rozwinięcia jakiejś formy demencji. Ale jeśli chcesz w podeszłym wieku pozostać sprawnym fizycznie i psychicznie, oto kilka wskazówek jak zachować zdrowe ciało i umysł.

Bądź optymistą
Dr Caroline Meeks, prowadzi w San Diego w Kalifornii w grupie seniorów terapię śmiechem. Jej recepta to duże dawki uśmiechu, który jest dobrym lekarstwem dla każdego z pacjentów od chorych na raka do osób cierpiących na depresję.

Depresja jest jednym z ważniejszych czynników ryzyka zachorowania na demencję. Szczególnie wśród młodzieży, depresja może powodować objawy podobne do tych spowodowanych przez demencję. Zdarza się, choć na szczęście rzadko, że w wyniku nie leczonej depresji, wczesne formy demencji wykrywano już u 30-latków.

Bądź aktywny fizycznie
Pasywny styl życia, nie związany z częstą aktywnością fizyczną, sprzyja rozwojowi demencji. Tak naprawdę, pozostając aktywnym tak długo jak to możliwe, pomagasz organizmowi ograniczyć ryzyko zapadnięcia na wiele chorób. Naukowcy udowodnili też, że ćwiczenia fizyczne wykonywane w podeszłym wieku mogą zmniejszyć ryzyko spadku sprawności umysłowej o około 50 procent.

Ćwicz umysł
Nasz mózg potrzebuje pracy. Łatwiej utrzymasz aktywność psychiczną, jeśli czytasz, piszesz, rozwiązujesz krzyżówki, grasz na instrumencie muzycznym, a nawet jeśli lubisz dużo mówić. Im więcej twój mózg musi pracować, tym bardziej aktywny będzie w podeszłym wieku.

Gra na pianinie jest doskonałym przykładem ćwiczenia, które wspomaga pamięć, ponieważ wymaga aktywności manualnej i pracy mózgu w tym samym czasie. Podobny efekt można osiągnąć za pomocą obracania dwóch piłek tenisowych między palcami. Badania naukowe wykazują, że ciągłe angażowanie mózgu do pracy zmniejsza ryzyko demencji.

Jeśli przestaniesz nieustannie rzucać nowe wyzwania swojemu mózgowi, sieć połączeń między komórkami mózgu zacznie się zmniejszać. Istnieje wiele sposobów aktywnego treningu mózgu. Można spróbować przeczytać kilka stron swojej ulubionej gazety trzymając ją do góry nogami, albo próbować znaleźć największą możliwą liczbę słów zawierających jakieś w sobie np. słowo „mak”. W księgarniach można dziś znaleźć wiele książek zawierających takie ćwiczenia umysłowe.

Zdrowo się odżywiaj
Zdrowa dieta bogata w owoce i warzywa zawierające witaminy C i E zmniejsza ryzyko zachorowania na demencję. Upewnij się, że w twoim menu co najmniej raz w miesiącu znajdzie się ryba.

Z drugiej strony należy pamiętać, że zbyt tłuste jedzenie i dieta zbyt obfita w kalorie mogą stanowić dla organizmu dodatkowy ciężar, zaburzając przepływ krwi do mózgu i w rezultacie narażając cię na wyższe ryzyko demencji.

Pamiętaj też, że spożywanie zbyt dużych ilości alkoholu i palenie zatruwają organizm, prowadząc do zaniku komórek mózgowych.

Zadbaj o zdrowie
Zaburzenia kardiologiczne, takie jak np. wysokie ciśnienie krwi, mogą zakłócać przepływ krwi do mózgu. Systematyczne leczenie może zmniejszyć te nieprawidłowości i w rezultacie ograniczyć ryzyko demencji.

Podobnie cukrzyca, a także utrzymujący się przez dłuższy czas silny stres, to czynniki zwiększające ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Pośrednio oznaczają też większe ryzyko wystąpienia demencji w starszym wieku.

Warto również zadbać też o słuch. Istnieją naukowe dowody na to, że postępująca utrata słuchu może sprzyjać rozwojowi demencji u osób starszych. Mając to na uwadze, należy chronić swoje uszy przed szkodliwym hałasem.

James Tulloch, Allianz Knowledge 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.7/10 (7 votes cast)
Demencja – coraz większy problem, 8.7 out of 10 based on 7 ratings

Powiązane wpisy

Jeden komentarz;

*

*

Przed dodaniem komentarza, proszę rozwiązać działanie:

2+2=

Top