Seniorzy za kierownicą

Populacje w wielu krajach uprzemysłowionych starzeją się, a co za tym idzie, coraz więcej starszych osób aktywnie uczestniczy w ruchu drogowym. Jak starsi kierowcy zachowują się wobec innych użytkowników dróg, które ich zachowania są ryzykowne i co można zrobić, aby poprawić ich bezpieczeństwo?

 

Bardziej wypadkowi
Choć wraz z wiekiem rośnie doświadczenie za kierownicą, to wzrasta też ryzyko okaleczenia lub śmierci w wypadku samochodowym. Statystyki pokazują, że starsi kierowcy są bardziej narażeni na udział w wypadkach, zwłaszcza na skrzyżowaniach. Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Medycznego, kierowcy w wieku powyżej 75 lat powodują statystycznie więcej wypadków na kilometr niż kierowcy w średnim wieku. Potwierdzają to też badania Allianz Center for Technology, według których ryzyko spowodowania wypadku przez  kierowców powyżej 75 lat jest o 45 procent większe niż w grupie 65-latków. Dodatkowo słabszy stan fizyczny wielu seniorów niż ich młodszych kolegów czyni ich bardziej narażonymi na śmiertelne obrażenia w wypadku.

Choroby nie sprzyjają
Z wiekiem rośnie też ryzyko związane z wystąpieniem chorób takich jak cukrzyca, choroba Parkinsona lub zapalenie stawów. Prowadzenie pojazdów może być nadal możliwe przy zastosowaniu specjalnych środków bezpieczeństwa. Cukrzyca czy hipoglikemia mogą spowolnić czas reakcji w korku. Aby tego uniknąć skutków, kierowcy powinni mieć zawsze pod ręką przekąski szybko podnoszące poziom cukru, jak np. soki czy cukierki. Choroba Parkinsona może spowodować drżenie rąk i nóg, wpływając na zdolność do reakcji w sposób kontrolowany. Zapalenie stawów może z kolei powodować obrzęk stawów, co ogranicza elastyczność ramion, głowy lub szyi. Hamowanie lub zmiana biegów mogą stać się wtedy problemem. Trzeba więc regularnie przechodzić badania lekarskie.

Uwaga na leki
Również niektóre z leków niezbędnych dla seniorów mogą mieć niebezpieczne skutki uboczne. Senność, powolny czas reakcji, lub zmęczenie oczywiście wpływają na zachowanie kierowcy i zagrażają jemu i innym uczestnikom ruchu. Ulotki w opakowaniach leków powinny zawierać informacje na temat możliwych skutków ubocznych. Lekarze i farmaceuci powinni również o nich informować. Aby zachować bezpieczeństwo, osoby zażywające po raz pierwszy nowy lek powinny się powstrzymać od prowadzenia auta przez kilka dni. Niektóre działania niepożądane mogą wystąpić na początku i mijać po kilku dniach przyjmowania, w miarę jak organizm przyzwyczaja się do leku.

Gdy wzrok już nie ten
Starsi kierowcy z obniżonymi zdolnościami fizycznymi i wzrokowymi mogą mieć wydłużony czas reakcji. Jeśli chodzi o wzrok, to wraz z wiekiem obniża się tzw. czułość kontrastowa oka, czyli widzenie szczegółów przy słabym kontraście, na przykład o zmierzchu. Spadek tej funkcji zdecydowanie wpływa na bezpieczeństwo jazdy i zwiększa ryzyko wypadku.
Jazda w nocy jest wyzwaniem dla kierowców w każdym wieku. Ale w przypadku 60-latka, oczy potrzebują trzy razy tyle światła niż u 20-latka z powodu zmniejszonego zasięgu wzroku i czułości kontrastowej. Starsi kierowcy powinni unikać jazdy w nocy, ale jeśli już muszą prowadzić po zmroku, istnieje kilka sposobów, aby zminimalizować ryzyko.Podstawowy to zmniejszenie prędkości i utrzymywanie odległości za poprzedzającym samochodem. Łatwiej jest wtedy zidentyfikować przeszkody i zdążyć się zatrzymać. Aby uniknąć oślepienia przez reflektory nadjeżdżających z przeciwka pojazdów, nie należy patrzeć w jeden punkt. Przy słabym świetle, często pomaga skupienie się na krawędziach i konturach obiektów, a nie patrzenie wprost na nie.

Niedosłuch też przeszkadza
Według amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia, utrata słuchu jest jednym z najczęstszych schorzeń, które dotyka ludzi starszych. Objawy zwykle stają się bardziej zauważalne po 50 roku życia i mogą obejmować problemy z usłyszeniem dźwięków w głośnym otoczeniu lub odróżniania dźwięków o wysokich częstotliwościach. Choć utrata słuchu nie wpływa na zdolność technicznej obsługi samochodu, to może być niebezpieczna w ruchu drogowym. Może np. utrudniać rozpoznanie syreny pogotowia ratunkowego i usunięcie się z drogi na czas. Niedosłyszący kierowcy mogą też nie rozpoznać dźwięku samochodu zbliżającego się z ukrycia, co w połączeniu z długim czasem reakcji zwiększa ryzyko.

Gdy czas zrezygnować
W pewnym wieku, w zależności od sprawności i stanu zdrowia, trzeba podjąć decyzję o rezygnacji z prowadzenia pojazdu. Często problemem jest tu bariera psychiczna – niechęć do przyznania się przed samym sobą, że umiejętności za kółkiem są już niewystarczające i strach przed mniejszą mobilnością. W miastach najbardziej oczywistą alternatywą jest transport publiczny – wielu przewoźników oferuje seniorom ulgowe lub nawet bezpłatne przejazdy. Ciekawy jest przykład prowadzonego w latach 90-tych przez University of South Florida projektu tzw. „sąsiedzkich pojazdów elektrycznych”. Seniorzy, które nie byli już w stanie prowadzić samochodu, mogli używać wózków golfowych. Na Florydzie jazda wózkiem golfowym nie wymaga licencji. Stworzono nawet specjalne odcinki dróg wózków golfowych, aby uniknąć zakłóceń w regularnym ruchu.

Stan zdrowia czy wiek?
Według Christopha Lauterwassera, szefa instytutu Allianz Center for Technology, problem leży głównie w tym, że starsi kierowcy mają problemy z szybką reakcją na skomplikowane sytuacje drogowe. To poważne wyzwanie, bo do 2050 roku liczba osób w wieku powyżej 75 lat podwoi się. Wiele krajów wprowadza ograniczenia dla starszych kierowców, odbierając im prawo jazdy w przypadku nie zaliczenia testów medycznych. Jednak według Lauterwassera to nie sam wiek, a stan zdrowia kierowcy powinien być wyznacznikiem. Na problem muszą też zwrócić uwagę producenci samochodów, którzy powinni tak projektować systemy bezpieczeństwa, aby te niwelowały błędy kierowców, a ich komunikaty były czytelne także dla starszych osób.

 

Allianz Knowledge

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.4/10 (5 votes cast)
Seniorzy za kierownicą, 8.4 out of 10 based on 5 ratings

Jeden komentarz;

  1. jerry said:

    Zdecydowanie powinno sie wprowadzic obowiazkowe badania okresowe, tak jak to jest w zakladach pracy. Do zwyklej pracy biurowej za komputerem musze przechodzic badania co 4 lata, a do kierowanie autem gdzie moja kondycja ma to wplyw na bezpieczenstwo i zycie innych nie musze wcale!!!

*

*

Przed dodaniem komentarza, proszę rozwiązać działanie:

2+2=

Top