Za kulisami widowisk piłkarskich

Kulisy widowisk piłkarskichMecze piłkarskie, takie jak te rozgrywane w ramach Euro 2012, to dziś wielkie widowiska obserwowane na żywo przez tysiące widzów. Poznajmy tajniki organizacji dużego meczu piłkarskiego na przykładzie jednego z najnowocześniejszych stadionów Europy – Allianz Areny w Monachium.

Widowiska piłkarskie gromadzą dziś tłumy fanów, dla których buduje się coraz nowocześniejsze stadiony. Takim stadionem jest właśnie oddana do użytku w 2005 roku Allianz Arena. Do dziś odbyło się tam ponad 300 meczów, w tym mecz otwarcia Mistrzostw Świata w 2006 roku czy finał Ligi Mistrzów w 2012, które na żywo obejrzało ponad 15 milionów kibiców. Półtoragodzinne widowisko wymaga wielu przygotowań i pracy setek ludzi.

Przed pierwszym gwizdkiem

Jeśli Twoje dziecko interesuje się piłką nożną, ma teraz szansę zobaczyć Allianz Arenę na własne oczy. Wystarczy, że zgłosi się do udziału w organizowanym wspólnie przez Allianz i klub Bayern Monachium międzynarodowym młodzieżowym obozie piłkarskim w Monachium.Zgłoszenia przyjmujemy do 6 lipca 2012 r. na stronie www.football-for-life.com

Oczywiście największą atrakcją jest samo spotkanie, ale organizatorzy dokładają wszelkich starań, by zapewnić wszystkim jak najlepsze warunki do kibicowania. Stadion dla kibiców jest dostępny na dwie godziny przed rozpoczęciem meczu. Zanim jednak na niego wejdą, muszą się dostać w jego pobliże. W przypadku Allianz Arena kibice mogą dojechać do stadionu kolejką, której przystanek znajduje się pod stadionem. Jeśli wybiorą się tam samochodem, zaparkują na jednym z 9800 przygotowanych dla nich miejsc parkingowych.
Na stadion prowadzi pięć stref wejściowych. Kibice mogą kupić bilet w jednej z 54 kas, a następnie wejść na teren stadionu przez jedną ze 130 bramek. Później wystarczy już tylko zająć swoje miejsce – w sumie na Allianz Arenie jest ich ponad 69 tysięcy. W ich odnalezieniu pomaga ponad 130 asystentów.

Menu w cenie biletu
Jeśli przed lub w trakcie meczu kibice zgłodnieją, mogą pożywić się w jednym z 28 punktów gastronomicznych serwujących m.in. piwo i tradycyjne kiełbaski. Przerwa w meczu trwa tylko 15 minut, więc aby przyspieszyć obsługę, wprowadzono specjalne przepłacone karty dotykowe, którymi płaci się za swoje zamówienie. W czasie jednego meczu na Allianz Arenie kibice kupują średnio 20 tysięcy kiełbasek, 15 tysięcy napojów oraz 40 tysięcy piw. To oznacza, że kiełbaska wydawana jest co 1,23 sekundy! To wymaga naprawdę błyskawicznej obsługi.

Z mediami w tle
Organizatorzy meczów zawsze dbają też, by spotkanie mieli szansę zobaczyć również ci, którzy nie mogli pojawić się na stadionie. Allianz Arena dysponuje więc 130 boksami dla komentatorów sportowych. Na terenie stadionu jest też 5 studiów telewizyjnych, z których można prowadzić relację na żywo. W każdym z nich dziennikarze mają podgląd statystyk meczowych i wszystkich ważnych informacji dotyczących spotkania. Średnio rozgrywane na Allianz Arena mecze Bundesligi komentuje ponad 300 dziennikarzy, ale w czasie Mistrzostw Świata w 2006 roku było ich w czasie jednego meczu nawet 2,5 tysiąca.

Zanim wybiegną na murawę
Kiedy kibice zajmują miejsca na widowni, zawodnicy obu drużyn też już przygotowują się do meczu. Przygotowania te przebiegają według ściśle zaplanowanego harmonogramu. Autobusy drużyn podjeżdżają pod stadion na ok. 75 minut przed rozpoczęciem meczu. Zawodnicy przechodzą przez tzw. mixed-zone (strefę, gdzie gromadzą się dziennikarze i fotoreporterzy) i udają się do swoich szatni. Każdy zespół, oprócz 70-metrowej szatni ma do dyspozycji gabinet masażu, wanny, indywidualne szafki a nawet… ogromne jacuzzi, do którego zmieści się cała drużyna jednocześnie.
Pół godziny przed meczem zawodnicy mogą już rozgrzewać się na murawie stadionu. Na Allianz Arenie każda drużyna ma do dyspozycji także salę przy szatni o powierzchni110 m, na której również może przeprowadzić przedmeczową rozgrzewkę. Ok. 10 minut przed meczem zawodnicy spotykają się w szatni na ostatniej odprawie trenerskiej. 5 minut później wszyscy muszą już być ustawieni w tunelu prowadzącym na murawę.

Co w trawie piszczy
Tuż przed rozpoczęciem meczu sędzia daje znak i zawodnicy wbiegają na murawę. O nią jednak też trzeba specjalnie zadbać. Perfekcyjna nawierzchnia jest bowiem gwarancją udanego meczu. Murawa na Allianz Arena ma 105 mdługości i 63 mszerokości. To oznacza powierzchnię prawie 8 tysięcy m2.
Najważniejsze jej elementy są jednak niewidoczne. Pod warstwą trawy znajdują się bowiem system drenażowy, system nawadniający oraz system ogrzewania podłoża. Łącznie to niemal30 kilometrówrur. Dodatkowo, ponieważ na murawę nie docierają promienie słoneczne, trawa systematycznie doświetlana jest przez specjalne „solarium”. Wszystko po to by utrzymać nawierzchnię w dobrej kondycji. Jej wymiana jest bowiem bardzo kosztowna i pracochłonna. Ułożenie trawy na takiej powierzchni zajmuje prawie 3 dni. O trawnik dbają najlepsi specjaliści, którzy przed każdym meczem przycinają ją do idealnej długości23 mm.

Piłkarskie widowisko to praca wielu osób. Kiedy więc następnym razem usiądziemy przed telewizorem, pomyślmy jak wielu wymagało ono przygotowań.

sponsoring.allianz.com 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.7/10 (6 votes cast)
Za kulisami widowisk piłkarskich, 9.7 out of 10 based on 6 ratings

*

*

Przed dodaniem komentarza, proszę rozwiązać działanie:

2+2=

Top